Hem » Cavanti
Cavanti
Möjlighet att med gott samvete investera i en verksamhet med god etik och fokus på hållbarhet
Obligationen
- Emittent: Cavanti AB
- 120 MSEK
- 24 MSEK/år
- 149 kunder / år
- 10 000 SEK / post
Villkor
Obligation
- Löptid: 5 år
- Ränta: 7% årligen
(Första ränteutbetalningen sker år 2 om 14% sedan årlig
utbetalning år 3-5.)
Kapitalanvändning
Utbyggnad kapacitet av vattenreningsanläggning,
underhåll, personal.
Aktuell status
Vid 25 MSEK insamlade upphandlades kontrakt med Veolia Water Technologies som köper allt producerat vatten från anläggningen. Produktionen uppgår till c:a 50 000 L/dygn men utbyggnad inom kort ger en total kapacitet på 90 000 l /dygn. Ytterligare en obligation på 120 MSEK har öppnats och November 2024 uppkommer insamlat kapital till totalt 190 MSEK.
Mål
- 2020-2022
- 10% MARKNADSANDEL I BEACH-HEAD - UPPNÅTT.
- 2023-2025
- 25% MARKNADSANDEL I VÄSTRA KAPPROVINSEN
- 2025-2027
- RIKSTÄCKANDE DISTRIBUTION
VD
KJELL-ARNE NILSSON
Besök
NORRA VALLGATAN 68, MALMÖ
VASAGATAN 28, STOCKHOLM
Introduktion
Från havsvatten produceras ett mineraliserat dricksvatten
som utvinns genom omvänd osmos på miljövänliga
anläggningar i Sydafrika.
Genom att använda sand istället för kemikalier för att rena
vattnet, samt att det är berikat med livsviktiga mineraler utgör
produkten ett mer hållbart dricksvatten-alternativ än någon
annan av de i Sydafrika befintliga konkurrenterna.
Möjligheten
Sydafrika har erfarit vattenransoneringar sedan 2017, vilket
har påverkat hushåll, aärsverksamheter och turistnäringen.
Bristen på rent dricksvatten på flera platser i världen har skapat
en internationell medvetenhet kring vattnets betydelse och
vikten av att ta vara det. Cavantis finansiering bidrar med en
positiv eekt för Sydafrikas vattenbrist och samtidigt skapar
värde för investerare.
Konkurrensfördelar
- Vattnets hållbara egenskaper ger på många vis ett inneboende försprång jämfört med det hundratal tillverkare av flaskvatten som för närvarande är verksamma på den sydafrikanska marknaden.
- Vattnet särskiljer sig från konkurrensen redan från start.
- Vattnet filtreras genom sand, vilket är både mer miljövänligt jämfört med rening genom klor och andra kemikalier, samt hälsosammare för människan.
- Vattnets prisintervall håller sig inom marknadens mittensegment, där produkten har förutsättningar att generera störst intäkter.
Marknaden
- Flaskvatten är ett relativt nytt fenomen i Sydafrika och detta innebär en mycket stor tillväxtpotential. Distributörerna arbetar med att ta fram en plastflaska som är 100% återvinningsbar som fungerar för denna marknad.
- Trots att tillgången till kommunalt vatten långsamt håller på att återgå till normala nivåer så förväntas många konsumenter hålla sig till flaskvatten p.g.a de negativa hälsoeffekter som kranvattnet medför.
- Pandemin medförde hemleveranser som i sin tur gett ringar på vattnet då fler fick upp ögonen för avsaltat vatten. Ekonomisk stöd från Sydafrikas regering gav även större marginaler.
- Priset på salt har femdbblats sedan starten 2019 vilket ger högre inkomster.
- Försäljning av flaskvatten ökar stadigt med c:a 15% / år i Sydafrika.
- Tillverkningen har blivit mindre kostsam & mer miljövänlig.